Het hoofd van Haydn Boek en CD
Roman van Theun de Vries en muziek van Joseph Haydn
PROGRAMMA
- Symfonie nr. 26 ‘Lamentatio’ in d
- Symfonie nr. 44 ‘Rouw’ in e
- Symfonie nr. 49 ‘La Passione’ in f
‘Met grote souplesse gaat men door deze drie sprankelende symfonieën en voelt zich daarbij duidelijk hoorbaar als een vis in het water.’
Opus Klassiek
DE MUZIEK
Wie denkt dat Joseph Haydn, de eerste van de drie grootste componisten uit de klassieke periode, zich hield aan onze ideeën omtrent klassieke vormen, wordt met deze drie symfonieën rigoureus uit de droom geholpen.
Veel zogenaamde klassieke principes inzake vorm werden pas geformuleerd na de klassieke periode en veel negentiende-eeuwers schreven veel klassieker (in de zin van academischer en dogmatischer) dan de componisten uit de periode 1750-1800. Veel composities uit de klassieke tijd bezitten een vrijheid die latere werken ontberen. Weliswaar zijn bepaalde klassieke principes niet afwezig, maar ze laten veel ruimte voor persoonlijkheid en originaliteit. Haydns drie symfonieën op deze cd verenigen ongeschreven richtlijnen met verrassende details.
(Uit de booklet notes van Emanuel Overbeeke)
‘Symfonieën spelen zonder dirigent is een kunst apart, maar op de hier gerealiseerde homogeniteit van klank noch de muzikale veelkleurigheid valt iets af te dingen.’
NRC
DE ROMAN
Toen Haydn in 1709 overleed, was Wenen zojuist bezet door de troepen van Napoleon, vandaar dat het hoofd van de meeste Weners niet stond naar een begrafenis op de wijze die Haydn gezien zijn maatschappelijke positie toekwam. Uit schuldgevoel deed men de plechtigheid twee weken later wat chiquer over. Elf jaar later werd het lijk voor een herbegrafenis opgegraven en het hoofd bleek te zijn ontvreemd. Hoewel de vermoedelijke daders werden opgepakt, bleef de schedel aanvankelijk spoorloos. Via via kwam deze in 1895 terecht bij de Wiener Gesellschaft der Musikfreude. In 1932 werd in Eisenstadt een nieuwe tombe opgericht, maar pas in 1954 werd het lichaam in Wenen met veel pomp and circumstance verenigd met de echte schedel.
De eerste fase van deze bizarre geschiedenis koos de schrijver Theun de Vries als stof voor zijn historische roman Het hoofd van Haydn (1988). De zoektocht wordt beschreven door een alwetende verteller met als centrale figuur de detective Gentile. Daarmee is het boek in feite een krimi in een historische setting.
APOLLO ENSEMBLE
- Viool 1: David Rabinovich, Daphne Oltheten, Tomoe Badiarova, Rie Kimura
- Viool 2: Catherine Manson, Joseph Tan, Marc Cooper, Mimi Mitchell
- Altviool: Yoshoko Morita
- Violoncello: Cassandra Luckhardt
- Contrabas: Maria Vahervuo
- Hobo: Ofer Frenkel, Robert de Bree, Peter Tabori
- Hoorn: Stefan Blonk, tonia Riezu Gondalez
- Fagot: Thomas Oltheten