De musici
Een aantal musici stellen we aan u voor:
David Rabinovich
artistiek directeur
“Inmiddels werk ik zestien jaar met het Apollo Ensemble. Hoe dat voelt? Alsof ik in dienst ben bij de Ridderorde van de Heilige Kunst die Muziek heet. Het is altijd weer een voorrecht deze zoektocht te ondernemen met geweldige musici en vrienden. De combinatie van vriendschap en professionaliteit maakt de samenwerking zo waardevol. In deze zestien jaar heb ik ongelofelijk veel geleerd en iedere dag leer ik bij. Door ervaring, maar vooral leer ik van mijn collega’s. Na je studie begint het eigenlijk pas echt, want het meest serieuze leerproces komt wanneer je verantwoordelijk bent voor iets. Je krijgt natuurlijk ervaring in het leiden van repetities, maar het gaat mij vooral om het leren over muziek.”
Thomas Oltheten
Fagot en zakelijk directeur
“Mijn uitdaging, mijn ontwikkeling, mijn zorg. Vrienden, collega’s, 24 uur per dag. Maar vooral die fantastische momenten van puur muziek. Dát is voor mij het Apollo Ensemble. Samen met Marion heb ik het in 1992 opgericht. Nu is het uitgegroeid tot een volwassen ensemble waar verschillende werelden en generaties samenkomen om muziek te maken. Elke keer is het bijzonder om een onderdeel te zijn van ons ensemble. Als continuospeler, als lid van de blazersgroep, als solist maar ook als luisteraar bij een programma zonder fagot voel ik mij een onderdeel van onze gezamenlijke passie en filosofie.”
Marion Boshuizen
Clavecimbel, orgel, fortepiano en operationeel directeur
“Als je een ensemble opricht en 25 jaar lang de organisatie op je neemt, ken je natuurlijk alle ins en outs. Hoe meer ik betrokken ben, des te leuker het is. Het dagelijkse overleg met Thomas en David, de contacten die je opbouwt met collega’s, concertorganisaties, met de pers maar vooral ook met het publiek: ‘Apollo’ is een vast onderdeel van mijn dagelijks leven. Ik ben trots op ons ensemble dat steeds een eigen sterke eigen koers vaart, soms dwars tegen alles in. De muziek komt vóór alles en dat merkt iedereen die met ons werkt. Ik stap nu anders het podium op dan 25 jaar geleden, opener, en ik neem meer risico’s. Me voor meer dan honderd procent geven, dat is wat ik met het Apollo Ensemble doe.”
Lilia Slavny
Viool
“Mijn eerste ontmoeting met oude muziek verliep via The Jerusalem Early Music Workshop. Die bezocht ik in 1993, toen ik nog moderne viool speelde. De kennismaking veranderde mijn leven. Ik hoorde Rameau, Couperin, Biber, en mijn eerste leraar Walter Reiter introduceerde Bachs werken voor viool solo vanuit een compleet nieuw perspectief. Sindsdien heb ik talloze keren oude muziek gespeeld, maar het Apollo Ensemble heeft een unieke en geduchte plaats veroverd in mijn hart en artistieke leven. Ik voel me gezegend te mogen samenwerken met een buitengewoon violist en ensembleleider als David Rabinovich, en zijn bijzondere muzikale ideeën te mogen delen in zowel orkestmuziek als kamermuziekrepertoire. Het Apollo Ensemble is een fantastisch collectief. Het vervult me met trots dat ik er deel van mag uitmaken.”
Daphne Oltheten
Viool
“Ik vind het altijd leuk om in het Apollo Ensemble te spelen. De groep bestaat uit speciale en vriendelijke musici. David Rabinovich weet de repetities en concerten spannend te houden, doordat hij de muziek altijd vanuit een nieuw oogpunt bekijkt. Je weet nooit precies wat er gaat komen. Dit zorgt ervoor dat de groep altijd scherp blijft en zich blijft ontwikkelen. Wat bovendien uniek is en vooral heel prettig voelt, is dat binnen de groep iedereen ertoe doet. Ook al zijn we samen een geheel, er is genoeg plaats voor individuele karakters en ideeën.”
Franc Polman
Viool
“Het spelen van ‘oude’ muziek heeft me altijd gefascineerd. Pas na mijn studie moderne viool kocht ik een barokinstrument. Vanaf dat moment werd het ‘historisch geïnformeerd’ muziek maken een vanzelfsprekendheid en een onuitputtelijk rijke bron van voldoening en plezier. Als musicus ervaar je dat verleden en heden hecht met elkaar verbonden zijn. Muziek van Beethoven of Schubert leeft pas als de noten nú tot klinken worden gebracht, telkens weer. Niks stoffigs, en al helemaal niet in het Apollo Ensemble, waar elke noot een avontuur is en waar de zoektocht naar interpretatie altijd een prachtig resultaat oplevert.”
Annemarie Kosten-Dür
Altviool
„De kracht van samenspel. Dat vat voor mij de beleving om deel uit te maken van het Apollo Ensemble treffend samen. Muzikaal leider David Rabinovich daagt je met zijn muzikale visie telkens uit op zoek te gaan naar de klankwereld van barok en klassiek. Tijdens de uitvoeringen van het Apollo Ensemble pulseren hierdoor de muzikale expressie en de energie van de tijd waarin de muziek werd gecomponeerd.”
foto: Josje Blokland
Robert Franenberg
Contrabas
“Het is altijd weer een groot plezier met het Apollo Ensemble te spelen, omdat deze groep zo enthousiast en toegewijd is in het musiceren op historische instrumenten. Het ensemble bestrijkt een enorm repertoiregebied, variërend van barokke concerti grossi tot symfonieën van de Weense klassieken. Mij is niet alleen het plezier gegund de baslijn te spelen, ik heb ook de geweldige gelegenheid gekregen als solist het Contrabasconcert van Vanhal uit te voeren met dit prachtige ensemble.”
Kate Clark
Traverso
“In 1986 verruilde ik mijn thuisstad Sydney voor Nederland, met de droom een bestaan op te bouwen als solist, kamer- en orkestmusicus, exclusief op historische fluiten, in en met ensembles waar ieder lid deze zelfde specialisatie toegedaan is. De Nederlandse oudemuziek-scene werd mijn tweede thuis, en bracht mijn droom in vervulling om in heel Europa te spelen in gezelschap van vele inspirerende en briljante musici. En dit al meer dan dertig jaar! Voor mij betekent ‘oude muziek’ het samenwerken met musici die een oneindige nieuwsgierigheid delen naar de betekenis en integriteit van de muziek die zij uitvoeren. In het Apollo Ensemble staat dit buiten kijf. De muziek en het commitment spreken voor zich.”
Ofer Frenkel
Hobo
“Mijn lange relatie tot het Apollo Ensemble staat in het teken van verdieping en verfrissende vernieuwingen. De eerste ontmoeting met Thomas en Marion, de oprichters van het ensemble, vond plaats tijdens onze gezamenlijke studie in Zwitserland, eind jaren 1980. Toen was Marion de enige die iets met ‘oude instrumenten’ deed maar daarna, toen ik in 1993 kort in Nederland woonde, hebben we voor de lol wat triosonates gespeeld – deze keer wel op barokinstrumenten. Sindsdien heb ik bij kamermuziek in kleine en grotere bezetting, symfonieën, kindervoorstellingen, zomercursussen en opnamen mogen meespelen, in en buiten Nederland. Ben erg benieuwd wat het volgende wordt…”
Diederik Ornée
Klarinet
“Wat het Apollo Ensemble voor mij zo inspirerend maakt, is de bezielende leiding van David Rabinovich. Het ensemble houdt zich altijd met de essentie van de muziek bezig, nooit alleen met de noten. Dit zorgt ervoor dat ik na elk project met een bijzonder voldaan gevoel huiswaarts keer in de wetenschap dat ik écht muziek heb gemaakt…”
Stefan Blonk
Hoorn
“Na mijn zelfgekozen ontslag bij Het Gelders Orkest was het Apollo Ensemble het eerste gezelschap waar ik werd uitgenodigd 1e hoorn te komen spelen. De manier van werken, de muzikaliteit en creativiteit bevielen me vanaf het eerste moment. Ik kom elke keer graag terug. Voorlopig hoogtepunt was de tv-opname voor Brava en het lesgeven aan de Apollo Zomeracademie. Inmiddels heb ik in vele ensembles natuurhoorn gespeeld, in heel Europa. Er zijn zoveel goede orkesten die buiten de grote subsidiestromen om proberen op een andere manier muziek te maken. Het is een wereld die zijn bestaansrecht allang heeft bewezen. Het Apollo Ensemble, zo dicht bij huis, is er een goed voorbeeld van!”
Robert de Bree
Hobo, blokfluit
“Het Apollo Ensemble combineert bijzondere programma’s met uitmuntende musici en zoekt naar wegen om de muziek van vroeger weer te laten spreken tot de mens van nu. Bovendien vergeet het ensemble niet om te investeren in de samenleving, door het geven van bijzondere kansen aan amateurmusici, studenten en concertbezoekers.
Onder de bezielende leiding van David Rabinovich krijg je als musicus altijd het gevoel dat je ertoe doet in dit ensemble. Daarom is het een groot plezier om je volledig in te zetten.”
Cassandra Luckhardt
Cello, viola da gamba
“De eerste keer dat ik muziek voor viola da gamba van Marin Marais hoorde, was ik als aan de grond genageld: alsof ik voor het eerst mijn eigen stem hoorde. Hoewel ik nog maar elf was, heeft dat moment mijn muzikale route bepaald. De gamba- en cellostudie bracht me van de VS naar Nederland. De onuitputtelijke bron van talent, inspiratie en collegialiteit die ik er aantrof, heeft me hier gehouden, terwijl ik van plan was maar één jaar te blijven. Werken met het Apollo Ensemble is een soortgelijke ervaring. Ieder project wordt vormgegeven door gepassioneerde en getalenteerde musici die de muziek interpreteren op de meest frisse en eerlijke manier die denkbaar is. Lesgeven aan de Apollo Zomeracademie heeft me laten ervaren dat het doorgeven van die benadering aan de volgende generatie onze ultieme verantwoordelijkheid is.”
Maria Vahervuo
Contrabas